Frekvenciaváltók rövid ismertetése

Nagy tudású frekvenciaváltó jó áron
vezérlő szekrény

A frekvenciaváltó 3 fázisú villanymotorok fordulatszámának változtatására, szabályzására lett kifejlesztve.
A három fázisú villanymotorok fordulatszáma állandó, ha direktben a hálózatról járatjuk. Nagyon kis mértékben függ a terheléstől, általában ezzel nem is kell számolni. A fordulatszámot a hálózati frekvencia és a motor pólus száma határozza meg.
Sokszor azonban szükség van arra, hogy ettől eltérő fordulatszámon forogjon a motor. Erre a manapság legelterjedtebb megoldás, hogy frekvenciaváltót építünk be a motor és a betápláló hálózat közé. A frekvenciaváltó megkapja a bemenetén az egy, vagy három fázisú feszültséget 50 Hz-es frekvenciával, amelyből a kimenetén három fázisú feszültséget állít elő olyan frekvenciával, amilyet a vezérlő bemenetein beállítunk. Ha ezzel a háromfázisú feszültséggel tápláljuk meg a motort, a motor forogni fog , mégpedig olyan fordulatszámon, amilyet a pólus szám és a frekvencia meghatároz.

Fordulatszám = hálózati frekvencia x 60 / póluspár szám.

Azaz majdnem így van, mert néhány % csúszással ettől lassabban forog, amit szlip-nek nevezünk. Ez a szlip egy adott motorra jellemző érték.
A frekvenciaváltó frekvenciáját, ezzel a motor fordulatszámát általában egy a frekvenciaváltóra szerelt potencióméterrel, vagy a szintén a vezérlő bemenetre kötött 0-10V-os egyen feszültséggel, vagy 0-20 mA-es egyenárammal szabályozzuk. Ezen kívül az INVT és Powtran frekvenciaváltókon még sokféle szabályzási lehetőség van, amelyet a gépkönyv tartalmaz.
Az alábbi képeken látható egy vezérlő egység bekötése. Ez tartalmazza az előre-hátra indító kapcsolót és a fordulatszám szabályzó potmétert.
Vevőinknek felajánljuk, hogy ezt viszonylag olcsón elkészítjük, és bekötve, felprogramozva szállítjuk ki a készülékeket. Nekik a helyszinen csak a felfogatást kell megoldani, és bekötni a motort. Ezzel mi biztosak lehetünk benne, hogy a helyszínen nem hibáznak, a vevő pedig azonnal tudja használni a készüléket.
frekvenciaváltó vezérlés bekötésefrekvenciaváltó bekötés
A frekvenciaváltók általában 3 fázis szinuszos alakú áramot adnak ki, olyat, mint amit a hálózatból vesz fel a motor.
A kimeneti feszültség azonban egy kicsit más. Ennek az alakja impulzus szélesség modulált négyszög jel, 1-16 kHz kapcsolási frekvenciával.
Az impulzus szélessége attól függ, hogy a kimeneti sziniszos áram melyik pontján tartózkodok. A csúcs érték közelében széles, a null átmenetnél pedig nagyon keskeny. Ebből a nagyfrekvenciás feszültségből a motor mint induktivitás, így mint alul áteresztő szűrő, kiszűri az alap frekvenciát, vagyis az általában 0 és 50 Hz közötti frekvenciát, ami a forgási sebességét meghatározza, és az áramban a nagyfrekvenciás összetevők csak csekély mértékben vannak jelen.
Ezért a frekvenciaváltó kimenetén a feszültség értéket egy normál voltmérővel nem is lehet kimérni. Ehhez egy valódi effektív érték mérő feszültség mérő műszer szükséges. A motor áramot már inkább tudjuk mérni, de a legtöbb lakatfogó 50 Hz-re van kalibrálva, ettől eltérő frekvencián már lehet, hogy pontatlan. A powtran és INVT frekvenciaváltókon ezekre nincs is szükség, mert a frekvenciaváltók a saját mérő áramköreivel ezeket a mennyiségeket ki tudják mérni és kijelzik.
A kimeneti feszültség azonban csak a maximális frekvencián, általában 50 Hz-en egyezik meg a motor névleges feszültséggel, ami lehet 380V , 400V, 220V stb. Ahogy csökkentjük a frekvenciát, a motorra jutó feszültséget is csökkenteni kell, mert az tulajdonképpen egy induktivitás, és az árama függ a rákapcsolt feszültség frekvenciájától. Képzeljük el, hogy 0 Hz közelében már végtelen nagy áramok folynának.
Vannak egy fázis 220V vagy 230V bemenetű frekvenciaváltók , amelyek 3 x 220V vagy 230V feszültségű motorokat tudnak hajtani, és vannak három fázis 3x 380V vagy 3x 400V bemenetű frekvenciaváltók, amelyek 380V-os, vagy 400 V-os három fázisú motorok hajtására valók. A legtöbb motor , legalábbis a 10 kW alatti teljesítményűek, átkapcsolható 230V vagy 400V-osra. Ez attól függ, hogy a kábel csatlakozásánál az átkötő lemezekkel a motor tekercseket csillag, vagy delta kapcsolásba kötjük. Régi motoroknál a 220V-os illetve 380V-os feszültségek a jellemzőek, az újabbaknál már 230V illetve 400V.